Сурфуј писмено

Почетком 2017. ЦЗМКО је реализовао пројекат „Сурфуј писмено“.

 

Идеја овог пројекта  је подизање свести о значају дигиталне писмености за развој друштва у целини,  подстицање наставника да код ученика развијају активан однос према стварању и конзумирању едукативних садржаја,  приближавање појма дигиталне писмености деци и младима као појма који представља сложену и трансверзалну вештину:

различита знања и ставове

вештине проналажења

критичке процене и селекције информација

умеће истраживања и креирања садржаја

безбедну комуникацију на интернету итд.

Младима је неопходно пружити знања која су им нужна да би технологије користили у креативне и образовне сврхе. Стога је пројекат имао за циљ развој дигиталних компетенција и информационе писмености младих, подстицање младих да користе технологије у креативне и образовне сврхе, да критички процењују информације и безбедно се понашају на интернету. Такође, циљ пројекта је и истраживање дигиталне писмености, уз образовно-васпитне активности са циљем едукације младих о значају и неопходности стицања дигиталних вештина. У ту сврху покренут је и сајт пројекта digitalnapismenost.surfujkreativno.edu.rs који уједно представља базу материјала о досадашњим истраживањима у вези са дигиталном писменошћу, мапу квалитетних едукативних сајтова препоручених младима, наставницима, родитељима и медијима, повезивање са домаћом интернет заједницом (посебно са ученицима основних и средњих школа широм Србије)  и њеним партиципирањем у стварању садржаја.

У оквиру пројекта реализоване су 2 образовно-креативне и интерактивне радионице. На обе радионице, др Тамара Вученовић и Др Весна Перић ученицима су представиле и приближиле сам пројекат, поделиле су своја знања из области медијске писмености и културе и искуства у онлајн окружењу прилагођена ученицима

На првој радионици „Сурфуј писмено“ за ученике основних школа одржаној 21.4. 2017. у ОШ „Дринка Павловић“ предавач Владимир Радуновић из Дипло фондације говорио је о безбедности на интернету: најпре је указао на  ризике комуникације са непознатим особама на интернету, као и како се од њих заштитити а затим је ученицима разјаснио основну архитектуру интернета и његовог функционисања. Ученици су поделили информације које најчешће друштвене мреже и апликације користе они (вајбер, фејсбук, снепчет, јутјуб), а које њихови родитељи (имејл, онлајн куповина).У завршном делу ове радионице, Андреј Долинка, архитекта и графички дизајнер, упознао је ученике са бесплатним и лако доступним онлајн алатима за цртање и дизајн – Скечпед и Логобук.

Друга радионица одржана је недељу дана касније у Библиотеци шабачкој са средњошколцима. Део радионице посвећен безбедности одржао је Арвин Камбери из Дипло фондације уз асистенцију колегинице Адријане Гавриловић. Ученици су открили да интернет користе за:

забаву (најчешће за посету социјалним мрежама)

образовање (истраживања, претраживања потребних података)

информисање

У завршном, креативном и интерактивном делу радионице, предавач Јелена Радовић, професор београдске средње Школе за дизајн, најпре је препоручила openculture.com , једну од најбогатијих едукативних платформи и медија који се тичу уметности (са ликовним делима, филмовима, бесплатним курсевима, итд.). Затим је подстакла ученике да персонализују своја искуства са интернетом у форми психодрамске радионице.

Такође је креирана и  Фејсбук страница „Сурфуј писмено“, као и истоимени Јутјуб канал.

Пројекат је суфинансирало Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије.